måndag 24 mars 2014

Mycket snack och litet...(!)

 


Minns ni Missoni för Lindex?? Klart ni gör! Hur som helst, I´m still wearing and loving it.

Idag har jag funderat en del på det där med att komma till skott med saker. Hur olika det är mellan oss människor. Jag själv kan vara en sån otrolig trögpropp när det gäller att få tummen ur med små trista vardagssaker, till exempel sånt som att posta ett brev kan i min värld likställas med att bestiga Mount Everest. SÅ. JÄKLA. SVÅRT.

Jag har löst det genom att helt fräckt slinka in min privata post med jobbets utgående - således bär den unge, snygge killen som arbetar i receptionen hos oss helt ovetande även min korrespondens när han traskar iväg för att posta dagens brevskörd. Jag försvarar det med att han ju ändå skulle lägga företagets brev på lådan. Mina åker liksom bara snålskjuts. (Ifall min chef läser det här vill jag poängtera att jag köper egna frimärken. Utom en gång, då använde jag portomaskinen som står i kopieringsrummet men det skäms jag för. Så, nu har jag i alla fall biktat mig).

Anyway, min poäng är att jag har svårt att initiera små grejer. Däremot har stora förändringar, när sådana krävs, aldrig varit särskilt problematiska för mig. Som att byta jobb, byta lägenhet eller flytta till ett annat land. Eller att ta kontakt med människor som intresserar mig men som jag inte känner. Eller att åka på semester ensam till nåt ställe jag aldrig besökt tidigare.




Ofta har det varit så att jag gått en tid och känt att det är något i nuet som jag inte gillar, att något behöver ske. Och när jag säger "gått en tid", då menar jag absolut högst i ett par månader. Max! Sen är det som att hela jag, hela min organism, har laddat upp en enorm mängd energi som gör att jag vidtar handling i en rasande fart. Jag är aldrig så kreativ som just då. Jag har sålt ut hela bohag, styrt upp boenden, pengar, jobb, kontakter eller vad det vara månde utan problem. Flugit kors och tvärs över jordklotet. Fixat och trixat tills jag har vänt upp och ner på det mesta, kastat ut det gamla och hämtat in något nytt. Det är som om jag håller andan under tiden, och först när jag drivit igenom allt kan jag börja andas igen. Men först då.

Jag började jobba utomlands när jag var 16 år (det i sig är en annan historia som vi kan ta vid nåt annat tillfälle!), och jag minns då att många jämnåriga omkring mig tyckte att jag var modig som "bara stack iväg". (Idag när jag är vuxen så kan jag väl visserligen, när jag ser foton på mig själv från den tiden, tänka detsamma. Jag ser så liten ut på dom bilderna, haha!). Men jag minns vad jag tänkte då - att vi hade så olika perspektiv på vad man borde frukta. Mina kompisar var rädda för det okända och otrygga, och kanske för ensamheten. Jag å min sida var livrädd för vardagstristess, stagnation och kanske samhörighet.




Hmm, det blev ett djupt inlägg det här kanske, men jag hoppas ni hänger med mig. Jag tror att det optimala är att finna en balans mellan att värdera tryggheten man har i vardagen, men att samtidigt våga kasta sig över nya möjligheter, att tillåta sig att vara luststyrd ibland.

Även om jag på intet sätt hävdar att man ska leva som jag själv (jag inser att jag nog var lite extrem i unga år) så tycker jag ändå att man generellt kanske håller lite för hårt i det man likställer med trygghet - ett boende, ett jobb, en bil, en plats eller en partner. Även fast man egentligen är trött på det, önskar sig något annat, avundas andra, så vågar man inte riktigt släppa taget. För att man är rädd för det okända, eller rädd för vad folk ska tycka. Eller för att man är rädd för att ångra sig. Jag möter så många människor som bär på så mycket kraft, så mycket potential, men som håller tillbaka sig själva. Av rädsla för något dom knappt kan definiera så hänger dom sig fast vid en trygghet som dom egentligen, lika väl, skulle kunna finna inom sig själva.




Jaja... Dagens uppmaning blir alltså: Mindre snack och mera verkstad! ;)

Nu när jag skrev det så kom jag att tänka på en gammal pojkvän, en italienare som bor i Sverige sen ett antal år. Han bröt så charmigt när han pratade svenska att jag absolut inte hade hjärta att rätta honom. Jag minns när han en gång blev upprörd på en av sina kollegor som inte gjorde många knop. Viftandes med pekfingret framför ansiktet på kollegan (på typiskt medelhavsvis) fnyser han högljutt för att förolämpa den andre: "mycket snack och litet verktyg".

LITET VERKTYG. Själv fick jag bita mig i kinden för att inte brista ut i gapskratt.

Ha det fint mina snygga vänner, see u soon!!

16 kommentarer:

Unknown sa...

Haha! "mycket snack och litet verktyg", den var riktigt bra!

Glamour-Psykologen sa...

Christer: Eller hur?! ;) Glad u liked it... :)

Anonym sa...

Hög igenkänningsfaktor från ditt inlägg!! :)
Underbar "knorr" på slutet, hahaha
Kram Jackie

linda strand sa...

Gina! Verkligen en bra beskrivning av dig själv! Jag saknar dig! ♥

Nina sa...

Haha :-) gillade oxå mycket snack och litet verktyg!
Använder också min kofta från den kollektionen, :-)

Glamour-Psykologen sa...

Nina - jag har också två koftor (lite tjockare varianter) från Missoni Lindex som blivit riktiga mysfavoriter! :) Kram på dig!!

Glamour-Psykologen sa...

Linda - så himla kul att du hänger med mig här på bloggen! :) Saknar dig också, men jag planerar ett besök i din stad under våren, då hör jag av mig så vi kan ses! Puss på dig!! <3

Glamour-Psykologen sa...

Tack Jackie!! :) Ja, den italienaren levererade många"knorrar" kan jag säga, haha... ;) Kramar!

Milla sa...

Jag känner mig så träffad just nu runt det du resonerar om. Jag märker ju i min ålder (sådär 45+ drygt) att det händer en del runt en. En del byter bil, en del gör sig av med sin partner. I tron kanske att det löser tomheten, när den kanske finns inom en själv, inte hos partnern. Jag själv har ju känt att en del av det där du beskriver, sk tryggheten leder till tråkdöden och inombordskris, att inte leva sin fulla potential. Så nu hoppar jag ut i ett helt okänt yrkesliv--att hitta ett nytt helt enkelt. Jag behåller bilen, huset och maken dock, känns bäst så för min del :=) kram

Glamour-Psykologen sa...

Milla: Vad spännande, modigt och så roligt för dig!! Låter klokt att behålla maken, huset och bilen ;) Särskilt maken - har man väl funnit den där personen som man verkligen trivs med så ska man vårda den relationen till 100%. Jag håller tummarna för att du ska trivas med det nya jobbet, du måste berätta hur det går framöver! :) Stor kram!!

Anonym sa...

Älskar det här inlägget och du har så rätt :-) Och visst blir man ruskig bekväm med allting om man inte rör på sig eller utvecklas. Tror det bästa för människan är att göra en förändring efter ett tag för att inte stagnera och gå ner sig själv. Finns tyvärr sådan mycket bitterhet i Sverige idag just på grund utav detta i vårt annars rika land. Vår trygghet gör att vi blir lata.

Jag är intresserad det här med när du var utomlands. Vart har du bott och rest? Jobbat? Så spännande att höra. Har själv rest en hel del men man kan ju aldrig vidga sina vyer för mycket eller hur ;)

Sofia sa...

Jag kör fortfarande stenhårt på det maffiga halsbandet från det samarbetet och älskar det!

Glamour-Psykologen sa...

Härligt Sofia, det förstår jag att du gör!! Älskar det alltså ;) Kram!

Glamour-Psykologen sa...

Anonym: Tack snälla! :) Håller med dig om att bitterhet är en av de tristaste egenskaper vi människor kan besitta, jag tror att det är något som man aktivt ska försöka jobba för att inte falla in i hur svåra saker man än går igenom. Och som du också skriver, ibland kan FÖR mycket "trygghet" eller hur man nu ska säga - brist på syfte och motivation kanske? - göra att man passiviseras.

Jag ska försöka berätta lite om min bakgrund successivt allteftersom här i bloggen. Jag kommer från en familj som har rest och flyttat mycket, så själva resandet har jag med mig sen barnsben. Men det finns fortfarande världsdelar jag inte varit i (Australien och Sydamerika), så det finns myyycket kvar att se, haha... ;)

När det gäller boende så har jag förutom Sverige bott i Etiopien, England och Spanien. Mitt "hemma" är Gran Canaria där jag bott i drygt sex år. Kan tyckas väldigt turistigt förstås, men jag uppskattade kombinationen av den kanariska kulturen i kombination med känslan av att bo på Disneyland typ, haha! ;)Och vädret förstås. Kanske det bästa i hela världen, om du frågar mig...

Vad kul att du är här inne och läser, varm kram!!

LIFESTYLE and INTERIOR by Sessan sa...

Härligt igenkännande, jag har vart väldigt sådär. Jag har slängt mig in i fex flytt (till Norge) som 21 åring med en liten 1 åring på släp. Alla undrade; om & hur jag tänkt igenom. Jag ansåg att; vad kunde jag tänka igenom? jag visste ju inte hur det skulle bli & fick ta allt när det kom. Bara jag hade det grundläggande liksom.
Jag dör den absoluta tråk-död av detalj analyser & pessimism. -Trivs eller gillade man inte valet man gjorde är det ju bara att göra om ;)

Nyligen gjorde vi det stora & följde hjärtat. Vi hade pratat länge om att flytta från Oslo ner till den lilla skärgårdsbyn precis på gränsen till Västkusten. Folk var så upptagna av hur jag skulle känna, efter 21 år i Oslo. etablerad med allt osv
KÄNNA?? -Vi ville ju detta!! & vad är väl 14 mil söder ut? & man kan ju bara flytta tillbaka igen om man inte trivs ;) Wll, det kan ju kosta lite pengar, man kan förlora pengar på försäljning av hus, det är jobbigt att packa, men i ärlighetens namn -det är ju inget som skadar oss!!!

Gissa om jag fick massa pepp & applåder av läsare när jag berättade att vi följt vårt hjärta. Läsarna skrev om hur modiga vi var & gjorde något dom länge själva drömt om men inte vågat.
Jag var så överraskad över just det, över hur många som lever i "trygga" mönster dom egentligen inte trivs med.

Oj vad du fick igång tankarna, prima inlägg fina du!!
Skrattade åt din Italienares ord tabbe. Har ju min son med en Argentinier, så jag vet ju hur det kan låta *fniss* dom kan ju bara inte uttala V & dricker bin & biskey i stället för vin & wiskey som ett litet exempel bara, haha

Kram finaste & ha en fin dag


Glamour-Psykologen sa...

Hahaha Sessan, ja, mycket bin och biskey blev det, klockent!! ;)

Jag tänker som du, att allt ju är föränderligt och fattar man ett beslut man inte blir nöjd med så kan man ju bara ta ett nytt beslut igen. Det är ytterst få saker som inte går att ändra på. Du verkar ha haft ett rikt och fartfyllt liv, spännande att höra om!!

Många kramar!! <3