tisdag 4 mars 2014

På en skänk i vårt vardagsrum

Nu har jag legat och bubblat en stund i badkaret, man blir så avslappnad och varm i kroppen efter det - härligt! :) Snart ska jag krypa i säng, ville bara titta in till er igen innan dess.

Det är verkligen SÅ skönt att nu vara i nästa fas av vår husrenovering, den fas jag gillar bra mycket bättre - nämligen inredningen. Själva piffningen, så att säga! ;)




Att ha gått från det här...




...till det här känns oerhört tillfredsställande! (Om ni undrar varför jag ser ut som en liten michelingubbe på översta bilden så är det för att jag har X antal lager klär på mig - det var kallt i huset då! Just där har min supersambo slipat vardagsrumsgolvet och jag vitoljar det). 




Det här är en skänk som nu står i nämnda vardagsrum med lite smått och gott ovanpå. Jag tycker om "mysbelysning" och försöker se till att ha flera dämpade ljuskällor i samtliga rum. Dessa lampor kommer från Åhléns. Tavlan, som jag älskar för dess härliga färgsättning, är målad av en konstnär från Lidingö som jag inte minns namnet på i skrivande stund tyvärr.







Älskar detta set, köpte det i en liten secondhandbutik. Just små detaljer i hemmet tycker jag är roligt att botanisera fram på såna ställen, det blir mer unikt och personligt på så vis.





                                  


              

Urnorna kommer från en av mina favoritinredningsbutiker, Oscar & Clothilde. Där har jag också hittat ramarna, kolla in detaljerna! Hur charmiga är dom inte! Ett fint foto av någon du bryr dig om är värt en vacker ram anser jag.




Jag matchar med en ask från samma ställe. I den gömmer jag den där lilla "öppningsmanicken" till glasluckan framför öppna spisen, tändstickor och lite annat som är bra att ha nära till hands men som är mindre vackert för ögat...




Apropå mysbelysning så ger dessa ljuslyktor i alabaster kanske det mest underbara, varma sken ni kan tänka er! Kommer bäst till sin rätt i ett nästan mörkt rum, då är dom fantastiskt fina. Jag har fått dom i present av syrran, vet att dom köptes i butiken Desert Design på Östermalm i Stockholm, men tyvärr tror jag att den är nedlagd nu. Men lyktor i alabaster kan man säkert finna på fler ställen!




Jag blandar gärna stilar, och lite George Jensen är alltid snyggt att balansera med.






Som sagt, jag älskar unika, lite udda detaljer, så denna lilla väggprydnad från Oscar & Clothilde kunde jag inte motstå när jag fann den.




Jag menar, hur söt?!

Någon annan dag ska jag ge er en närmare titt på gästboken som jag har lagt på ett stort vitt fat ovanpå skänken också. Den fann vi i huset, och första gästen skrev in en hälsning till värdparet redan 1937... Underbar kuriosa att ha kvar!

Ha en skön fortsatt kväll mina vänner, vi ses imorgon!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Beautiful woman with beautiful things
green with envy!

Glamour-Psykologen sa...

Ooh right back at you, you gorgeous woman with heavenly shoes... ;)