måndag 17 mars 2014

A crappy story...



Hello mina vänner,

Nu sitter jag här och gnager på en pingvinstång, för idag fick jag så skojiga nyheter att jag direkt la hälsovecka-planerna åt sidan då jag instinktivt kände att detta är en  DFG! Det vill säga en Dag För Godis. Senare ska jag dela roligheterna med er, det lovar jag!

Något som anses som mindre skojigt just nu är det faktum att man inte får dricka av kranvattnet i vår kommun. Jag förstår mycket väl att det här egentligen är allvarliga grejer, inte sånt man ska fnissa åt. Ändå kan jag inte låta bli. Skrattet kittlar i halsen och vill inte försvinna, och det triggas bara ännu mer av mina kollegors allvarliga miner när dom sitter runt bordet i lunchrummet på jobbet och diskuterar huruvida man vågar använda kaffeautomaten eller inte.

Vad som hänt? Den korta storyn? Vi har bajs i vårt dricksvatten. Och nej, det rör sig inte om något avancerat systemfel någonstans, ingen felkoppling eller dylikt. Nej mina damer och herrar, man har placerat en restaurang i vattentornet i denna stad (där en mycket god lunch serveras förövrigt), och där har det på en av gästtoaletterna uppstått en läcka som medfört att det så sakteliga har trängt ner avskrädesvatten genom golvlagren och som sedemera på något vis har droppat ner i vårt dricksvatten.

 Någon mer än jag måste väl se det komiska i detta? Vad är oddsen, menar jag?? 
I söndags fick jag ett varningsmeddelande som kommunen skickade ut till alla mobiltelefoner i trakten. Där delgavs ingen annan information än att kranvattnet kunde vara förorenat och att man därför avrådde alla från att dricka det tills vidare. Jag sa då till min sambo att det där behövde vi inte bry oss om, det var säkert lite för mycket klor eller kalk eller något annat som inte var så farligt (har man som jag bott i Etiopien under en period i barndomen så har man lärt sig att folk överlever med betydligt färre kvalitetskrav på vatten än vad vi har här i Sverige). 

Så jag sa lite kaxigt att det enda som kanske skulle vara liiite otrevligt, det vore väl om det var bajs i vattnet. Men DET kan det ju inte vara, sa jag. Tji fick jag på den minsann.




...och från bajs så byter vi nu helt okrystat ämne till - tadaa - dagens salladstips! :) Jag lovade ju igår att ge er receptet till en mycket enkel men smarrig sallad, om man nu kan kalla det för recept när det gäller en sallad. Detta är min egen tolkning av Ensalada Tricolore, som egentligen görs med taleggio-ost och ursprungligen inte innehåller vare sig nötter eller honung. Men som sagt, min inspiration kommer från Tricolore-salladen, som ju betyder ungefär "trefärgad sallad".
So, here it goes:

Glamour-Psykologens Ensalada Tricolore

Du behöver (mängd anpassas efter hur många ni är som ska äta):
Avocado
Tomater
Getost (ett tips är denna från Président, den är härligt krämig och så smidigt uppskuren redan)
Flingsalt
Lite örtkrydda, örtsalt eller annan passande salladskrydda
Valnötter
Akacia honung

Trixet med denna sallad är egentligen den snitsiga uppläggningen, den gör att det känns lite mer elegant än en vanlig "rör-ihop-sallad". Och elegans gillar vi ju, eller hur mina flärdiga vänner?! ;)

Skiva tomaterna och skär upp avocadon som på bilden. Sen lägger du dom på ett vackert fat, och toppar varje tomatskiva med en bit getost. Krydda med flingsalt och lite örtkrydda, krossa valnötterna i handen och strössla över. Avslutningsvis ringlar du på akaciahonungen lite stiligt sådär.

Snyggt, nyttigt och megasimpelt - kan det blir bättre?! Enjoy.




Vi ses om en stund people!!

5 kommentarer:

Sunshine sa...

Oskyldig :-)

Rebecca sa...

Det ÄR ju jättekomiskt, ju! Bajset alltså. Om än opraktiskt, så klart. ;) ;)

Hittade din blogg idag och har hunnit ögna lite snabbt -vad roligt du skriver! :) (Skrattade rakt ut åt Batman-grejen du skrev om nedan!) Härligt med lite flärd inflikat oxå! :)

Lägger till dig i favoritlistan!

Kram på dig!
Rebecca

Glamour-Psykologen sa...

Rebecca: Jamen VISST ÄR DET!! Tack för att åtminstone du förstår ;) Och jättekul att du har hittat hit, känn dig supervälkommen! :) Kramar!

Glamour-Psykologen sa...

Sunshine: U better be!! ;)

Unknown sa...

Vilken smarrig sallad!
Jag som älskar avocado, nötter och Chevré.. Det blev tre av tre i den. Kul!

Lite tråkigt med bajsvattnet, men ändå lite humor med tanke på att du avfärdade det innan.. ;)

Du skriver så bra och det är roligt att följa dig och faktiskt också din sambo som får komma med lite då och då. Det är så roligt att få se hur ditt leverne ter sig i dessa dagar. Är glad över att jag får följa med lite grand på resan.

Kramar och fortsätt med flärdigheten för vi älskar både flärd och elegance. <3