onsdag 12 mars 2014

Min lilla vrå



Alla bör ha sin egen lilla vrå. 
Jag har ju min garderob som ni fått se tidigare, ett ställe där allt som är jag får bre ut sig och ta plats. Men min WIC ser jag mer som ett pulserande gemak fyllt av färg, glädje och livfullhet - att kalla den för min lilla vrå känns liksom... fel. Som lite futtigt, en alltför torftig benämning på all rekvisita och alla minnen som ryms där inne.

Det ni ser ovan däremot, det skulle jag vilja kalla min lilla vrå. Sitter jag inte i köket och skriver så sitter jag här. Det är rofyllt och mysigt, perfekt harmoni.




Rummet i sig är inte iordninggjort än på långa vägar, och det är egentligen inte mitt lilla skrivbord heller. Just nu står där bara en pennhållare från George Jensen, en lampa från Ikea och några askar jag inte minns var dom kommer ifrån. Inte så att jag nödvändigtvis vill ha en massa krimskrams, men jag vill göra det mer personligt. Lite foton kanske. En blomma i en vacker vas. Ett doftljus. Ja, ni hajar. :)

Förutom att det inte är inrett ännu så är rummet fullkomligt underbart, med gammalt knarrande trägolv, en murad öppen spis och fönster i burspråk. Det perfekta skrivarrummet. Det var så roligt att få gå loss bland riktigt romantiska tapeter när vi renoverade vårt hus, det passar så fint här tycker jag. Som om huset har fått återvända till sina forna glansdagars prakt men med ett stänk av nutid som bara gör det ännu vackrare.




Och vet ni vad det häftiga är? Det känns som att huset är tacksamt. Som att det rest sig stoltare för varje penseldrag som dragits, som om luften här inne har blivit lättare och lättare att andas. Huset har fått tillbaka sin självrespekt, helt enkelt, och jag njuter av att se det.

Nej hörrni, från en sak till en annan - samtidigt som jag har skrivit detta så har jag moffsat i mig en jättebiskvi! I närheten av mitt jobb finns ett konditori med farligt gott utbud, och just dessa biskvier som i storlek närmast kan jämföras med en frisbee, skulle jag säga är deras absoluta paradnummer. Jag brukar lyxa till helgen genom att avsluta arbetsveckan med ett inköp där, men så här mitt i veckan brukar jag ha karaktär nog att stå emot. Dock inte denna gång uppenbarligen. ;)

Kram till er alla, fånga kvällen!

3 kommentarer:

bara anna sa...

Ert hus verkar vara rena drömmen! Hur många rum har ni?

Jag trodde nog du höll en strikt diet med den snygga figuren som du har. Tränar du någonting för att hålla dig i så fin form eller är det "bara" bra gener?

Ha en bra dag!

Glamour-Psykologen sa...

Anna: Åh, tack för den fina komplimangen, den gjorde mig jätteglad! :)

Jag tror att jag har en bra "grundform" rent fysiskt, det är nog genetiskt betingat, i övrigt så är jag något av en periodare som har god karaktär när jag bestämmer mig men som i omgångar "ger mig hän", haha... ;)

För ett par år sedan tränade jag regelbundet både kondition och styrka, nu är det alldeles för dåligt med det. Till min egen förskräckelse så känner jag av det i form av stelhet och t ex värk i höften ibland - ett klart ålderstecken (har ALDRIG känt så tidigare i livet!)och en tydlig anvisning att det är dags att komma igång igen...

Vårt hus är... häftigt, i brist på bättre ord! I grund och botten ganska opraktiskt, nu har vi gjort det lite mer ändamålsenligt så att säga, men dess charm väger definitivt upp.

När vi renoverade rev vi en del väggar och tog helt bort två rum, så i dagsläget har vi faktiskt bara två sovrum. Men sen har vi två vardagsrum, ett "orangerie", hallar och annan yta som jag inte vet vilken benämning jag ska ge. Svårt att förklara, successivt så ska jag försöka visa med bilder! :) T ex så kan du sitta i ett av vardagsrummen och titta ut över trädgården åt ena hållet. Genom några andra fönster ser du... mer hus. Som ett hus i ett hus. Haha! :)
Stor kram till dig!! <3

Anonym sa...

Vilket underbart hus ni verkar ha och självklart har huset en själ. Det finns säkert ett par själar och en grå tomte där också, gäller bara att titta och känna, och det har du ju redan gjort, eller hur?! Så länge ni tycker om och vårdar huset och är lyckliga där så kommer huset att ta hand om er. Kom ihåg och prata snällt med tomten även ute i trädgården. :) Då blir trädgården så fin :) Har själv bott i gammalt hus hos min farfar och vet att man ska ta hand om det gamla och vårda det.

Säg att dina bilder är konst istället för taffliga, jag tycker de är jättebra. Symboliskt sett är det ungefär så mycket som du kommer att visa för oss. Det finns ju alltid delar man inte visar, och i en blogg ska man väl inte visa ALLT.

Anonym igen, tyvärr.
Christina