söndag 2 mars 2014

En vampyrs bekännelser

                                                                                             
                                                                  
            


Hej mina vänner, nu har jag saknat er! Detta med att blogga är ganska beroendeframkallande märker jag. Efter ett dygn är abstinensen påtaglig. ;)

Nu sitter jag och slickar i mig kladdkakeresterna från helgen (självklart är ju svaret på frågan to bake or not to bake ALLTID ja, så vi har det klart för oss!). Det blev en pyssla-inomhus-helg och det har varit toppen. Jag har varit lite konvalescent dessa två dagar, det har varit mörka solglasögon både inne och ute som gällt för mig. (Därmed inser den snabbtänkte att jag har fuskat med selfiesbilderna - dom är tagna förrförra helgen då vi hade skojiga vänner över på middag och jag inte behövde sky ljuset likt en vampyr...).


Syrran hälsades välkommen med skumpa och småplock :)

Idag gjorde vi en liten sväng till IKEA, både jag och min syster hade lite småsaker som vi ville handla där. Jag kan berätta att när det gäller shopping så har jag extremt nedsatt impulskontroll. Ser jag något jag gillar så köper jag det direkt, pang bom. Det i sig är visserligen inte fel tycker jag, människor som är snåla mot sig själva är bland det tråkigaste jag vet. Och som jag tidigare nämnt så har jag en bra instinkt när det gäller shopping - jag vet vad jag gillar, det är väldigt sällan jag gör "felköp" som jag ångrar.

Men jag har märkt att detta behov av omedelbar tillfredsställelse även gäller fler områden än shopping. Ett påtagligt sådant exempel är god mat. Jag har alltid varit helt hopplös på alla ställen där serveringen utgörs av någon form av buffé - girigt kunde jag gå runt och samla in allt det gottigaste på en gång; förrätter, varmrätter och efterrätter, allt staplades på min plats vid bordet. Sen satt jag där, andfådd av min stressade insamlingsräd i restaurangen och orkade inte äta ens hälften.



Jag har nån sorts konstig rädsla för att saker jag tycker om och vill ha ska ta slut. Jag insåg det idag på IKEA när jag var på väg att köpa något jag nooog kanske kommer att vilja ha - men inte kan jag vänta och fundera och därmed riskera att det tar slut??! Lite stillsamt påpekade då min syrra att IKEA kör ju sina kollektioner på åtminstone någon sorts årsbasis, och är en vara utgående så brukar det märkas ut ganska tydligt. Jag kunde nog våga ta mig en funderare, trots allt. 

Så precis som jag gjorde när jag med viss ansträngning började vänja mig av med att bunkra efterrätter redan tillsammans med aperitifen, så utmanade jag mig själv där på IKEA idag. Jag chansar på att bänken med skoförvaring undertill kommer att finnas kvar om ett par veckor, ifall jag vill ha den då. Jag lovar att uppdatera er på hur det går, mina vänner. Och om jag trillar dit och smyger iväg och köper den dessförinnan "bara ifall att", så lovar jag att erkänna det... ;)

Kram på er, jag återkommer strax med ett suuuperenkelt och smarrigt recept på maten jag svängde ihop igår!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mmmm... Känner igen mig i det du beskriver. Vad bra att du utmanande dig själv! :D Det går att övervinna. Jag lyckades, och klarad jag det så gör du det tusenfallt! Om du vill förstås... ;) Kul att ni hade en härlig helg. Ha en härlig vecka nu. Kramar
Tanya

Glamour-Psykologen sa...

Tack Tanya! Detsamma, kram!