onsdag 26 mars 2014

Right up my alley



Vet inte om ni är likadana som jag, men är det nåt som fascinerar mig och sätter igång min fantasi så är det att gå förbi gamla hus. Hus som helst ska se lite så där öde ut, men med spår av att tidigare ha varit bebodda, älskade och vårdade.

Sommarstugor i vinterdvala kan ge mig lite samma känsla - det kanske är kontrasten som gör mig så fängslad, hur något så fullt av liv under sommaren kan verka så dött under resten av året. Det finns något vemodigt över det, men på ett vackert sätt. Jag funderar över vilka människorna är som brukar spendera sin tid där, är det en familj, en släkt, ligger generationer av familjehistorik inbäddad mellan dom där väggarna? Är dom lyckliga...?

Ibland när jag och min sambo sitter i bilen så kan jag nästan vrida huvudet ur led när vi åker genom en landsbygd och passerar hus som har så långt till närmsta granne att man undrar om dom boende träffar någon annan levande själ på flera veckor. Vem bor så?? Sånt kan intrigera mig hejdlöst.




Innan någon hoppar i taket av förtjusning nu, så måste jag göra er besvikna och meddela att nej - mannen på bilden är inte min sambo. Den trogne läsaren minns att min sambo lever efter den icke helt moderna devisen "diskretion är en dygd", så han är bakom kameran ibland men aldrig framför. Inte här på bloggen i alla fall. Men - man vet ju aldrig med honom. Han har överraskat förr. Men dyker han upp här så lovar jag er att tydligt annonsera hans närvaro. ;)

Nej, detta är en god vän till honom, och här tog vi en skön eftermiddagspromenad allihop. Tänk så snabbt vädret har slagit om från varmt till kallt till varmare igen fast nu ikväll så blåser det så hårt att det seriöst låter som att en större del av huset snart kommer att ryckas loss och fladdra iväg med vinden. Det är så mörkt nu så jag ser inte vattnet genom fönstret, men om jag kunde det så skulle jag säkert se vågor - trots att det är en sjö vi bor vid.








Idag hade vi en spännande diskussion i lunchrummet på jobbet - om man vill gå ner i vikt, räcker det då med att börja träna eller måste man även dra ner på matintaget? (Eller kanske intaget, överlag. I mitt fall så skulle man förmodligen börja med jättebiskvierna).

Det blev en hetlevrad ordväxling mellan mig och Stöddige Säljaren med Stort Hjärta - vi kan kalla honom så då det är bästa sättet att beskriva honom. Han backar aldrig för en argumentation, utan ser det snarare som sin uppgift att provocera fram en om han anser att rådande samtalsämne är alltför ljummet. En sån person skulle förstås kunna vara fruktansvärt irriterande, om det inte vore för att hans snällhet liksom alltid lyser igenom och han jämt har så nära till ett bullrande skratt.

Idag var han upprörd över att han (enligt honom själv) blivit för tjock. "Hur e det möjligt!!" gastade han, "hur e det möjligt att min sambo INTE HAR SAGT TILL MIG att jag är en FETBLOBB!!". Då en annan av mina kollegor försynt frågade om hela ansvaret verkligen borde läggas på sambon så höll hon på att få en tallrik med viktväktarsallad kastad på sig, ja ni hajar nivån då ungefär.




Sen kom vi dock ifrån själva utgångsfrågan (en inte helt ovanlig företeelse i våra lunchdiskussioner) och började istället räkna på hur många biskvier som ryms inom rekommenderat kaloriintag för män respektive kvinnor om man ENBART äter biskvier. Det var en frågeställning mycket mer relevant ansåg jag och en diet right up my alley.

Svaret? Därom tvistade de lärde fortfarande när jag var tvungen att lämna lunchrummet för att ta emot min nästa patient. ;)




Good Night Sweeties!

11 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kicki sa...

Hahaha, jag döör av skratt!!!

Rock Bottom sa...

Hur visste du att vi skulle tro att killen på bilden var din sambo?

Just ja... du kan ju människor. Och visst var min första tanke, undrar vem som har tagit bilden på henne och hennes sambo.

LIFESTYLE and INTERIOR by Sessan sa...

Jag älskar att strosa bland gamla hus & så tankar jag vibbar som huset skickar & drömmer mig bort. Tänk alla kärlek upp genom kanske hundra år, vilka scener utspelades på köket osv
Eftersom jag är extremt medial, faktiskt så det är jobbigt, så händer det att jag får riktigt äckliga känslor & bilder, då sticker jag fort som tusan, haha

Härliga våriga bilder & du glittrar som alltid

Kram

Anonym sa...

Hur tänker du när det kommer till pensionssparande?

Hur är det att leva med en man som är såpass mycket yngre? Vad är skillnaden? Hur träffades ni? =)

Vart vill du åka på nästa resa?

Stor kram och ha en superhärlig onsdag!!!

Sara sa...

Så vakker natur!

Glamour-Psykologen sa...

Sara - visst är det!! :)

Glamour-Psykologen sa...

Kicki - Ganska kul, eller hur?! ;)

Glamour-Psykologen sa...

Rock Bottom: Haha, ibland kan jag människor, förhoppningsvis. Men här gissade jag bara, hahaha... ;) Kram!!

Glamour-Psykologen sa...

Sessan: Visst får det en att fantisera?? Jag kan tänka mig att närvaron blir väldigt påtaglig ibland... Kram finaste du!! <3

Glamour-Psykologen sa...

Anonym: Vilka skojiga frågor! :) Nu ska vi se om jag kan svara.

Pensionssparande ja... Vet du, jag skäms över att säga att jag är usel på att sätta mig in i VAR jag bör placera mina pengar, jag tycker det är så tråkigt att behöva sätta mig in i. Känns inte så modernt att säga så, men det är sanningen. Jag pensionssparar privat varje månad, men när det gäller själva upplägget på fonder osv förlitar jag mig mycket på min sambo som jobbar inom bankvärlden och är duktig på såna saker.

När det gäller min sambo och åldersskillnaden så skrev jag ett svar på en liknande fråga som ligger under inlägget Skål och Bon Appetite, kolla under kommentarerna där, skrev ganska långt! :)

Hur jag träffade min sambo skrev jag ett helt inlägg om, det är han värd ;) Läs inlägget Kärlek så får du hela storyn! :)

Nästa resa skulle jag nog vilja göra till ett varmt och ganska lugnt ställe, vi är rätt trötta efter flytt och husrenovering... ;) Men et dröjer nog ett tag, vi har så mycket att göra här så vi planerar nog en sommar i Sverige i år. Men man vet aldrig!! ;)

Stor kram till dig med, hoppas du får en riktigt fin fortsatt vecka! <3