onsdag 5 mars 2014

Lite själsliga funderingar ...och så ett hemmaspa på det! :)



Idag känner jag mig ganska "i fas". Det är en skön känsla, jag skulle vilja känna så oftare. Jag tycker ofta att tempot i tillvaron är så högt att jag liksom nästan alltid känner som att jag ligger efter i mitt huvud - som att jag skulle behöva MER TID bara till att reflektera över alla intryck man får varje dag. Det är mer något själsligt än att jag liksom halkar efter rent praktiskt i saker jag måste göra (även om det händer också såklart).

När jag läste på Psykologlinjen och vi hade hemtentor så ringde ibland min bästa väninna och kurskamrat och flämtade med desperation i rösten: "jag ligger efter, jag ligger EFTER! Jag kommer aldrig att hinna klart i tid...". Det intressanta var att alltid när vi sen gick igenom vad hon faktiskt hade gjort och vad hon hade kvar, så var det aldrig så illa. Tvärtom så skulle hon med många andras mått kunna sägas ligga riktigt bra till. Detta konstaterade jag då i telefon, och jag minns att hon då också alltid svarade: "ja ja men JAG LIGGER EFTER MIN PLAN!!". 

Och jag förstår så väl vad hon menade. Man har liksom ett eget, inre behov av en viss struktur, en viss gång, och den vill man inte avvika från alltför mycket för då hamnar man i obalans. Och jag kan lite så där för jämnan tycka att jag skulle vilja ha mer tid för att... tänka. Mer tid för att göra saker lite långsammare. Hinna känna att jag inte rusar före, och inte ligger efter. Utan bara är närvarande i nuet.

Men som sagt, jag är glad över att denna dagen kännetecknats av balans! Och vad är då en bättre avrundning än ett litet hemmaspa?! 


 


En kväll i veckan försöker jag pyssla om mig själv lite extra. Lägga ansiktsmask, göra en bodyscrub och en hårinpackning.

Så det är vad jag har sysslat med! Medan ansiktsmasken gjorde sin verkan så ställde jag mig och strök sänglakan. Jag har en lite ambivalent inställning till det där med strykning. Idag till exempel så var det mysigt att stå och stryka, nästan lite meditativt sådär. Andra dagar kan jag tycka att det är urtråkigt. Men jag gör det alltid, jag är nästan manisk med strykjärnet även om jag har jobbat på att tagga ner lite på den punkten. Förr strök jag allt, och då menar jag verkligen ALLT. Även underkläder. Vändpunkten kom när jag råkade smälta sönder ett par exklusiva spetstrosor med den höga värmen. Say no more. Efter det försöker jag begränsa mig... :)





Idag har jag även gjort ett litet handspa, världens skönaste behandling för händerna som jag varmt kan rekommendera! Det är från Mary Kay, som jag för övrigt älskar. I tre steg så mjukar du upp händerna och ger dom en hyperintensiv återfuktning, du peelar bort döda hudceller så dom blir alldeles babylena, och sen på med ännu mera fukt. Slutresultatet är lena, fräscha och ljuvligt doftande händer.




Från Mary Kay kommer också min skrubbserie, Satin Body Set. Att peela kroppen är ju bra både för insidan (blodcirkulationen) och utsidan. Jag försöker göra det minst en gång i veckan, och efteråt säger alltid min kille förundrat "ååh vad len du är". Det slår aldrig fel, han säger det varje gång. Och då har han ingen aning om att jag just har skrubbat loss inne i duschen. Jag bara ler till svar. Han kan få tro att jag bara sådär av naturen har mina extra lena dagar... ;)

Efter en bodyscrub så tycker jag om att spraya hela kroppen lätt med en bodysplash, det finns flera märken jag gillar men godast doftar nog ändå dom från Victoria´s Secret. Fick doften "Be seduced" av min syster, just den hade jag inte testat innan men jag fullkomligt älskar den. Måste nästan hejda mig från att börja slicka på flaskan.




Men skämt åsido, så är det toppen att köra en peeling då och då om du använder brun utan sol-produkter. Jag skulle önska att det var hälsofrämjande och hudföryngrande att sola solarium, men nu är det ju precis tvärtom. Därför tycker jag att BUS är bra dom dagar man vill slippa den värsta vinterblekheten. 

På benen använder jag oftast BUS från apoteket, jag tycker att ACOs variant är både prisvärd och ger fin färg. Till resten av kroppen föredrar jag Dove´s Summer Glow som ger en gradvis toning. Den lilla sprayburken från Loréal är till ansiktet, den har jag inte testat förut så det ska bli roligt att prova den ikväll. Är det någon av er som testat den?

Nu är det dax för mig att skölja ur min hårinpackning, ha det fint mina vänner!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fina Gina - ta och skruva ner lite på tempot...känner att jag ligger efter :-)
Sweet dreams önskar Super-Sussi

malenami sa...

Kvinna så snygg du är! Känner igen mig i strykandet, nästan terapeutiskt;)
Kramar!

Glamour-Psykologen sa...

Malenami - tack detsamma kan jag bara säga!! ;) (...inte för att jag kände mig speciellt snygg just på dessa bilder, haha)Kram till dig!

Glamour-Psykologen sa...

Super-Sussi: Oooh vad jag försöker bli bättre på det, haha... ;) Jättekram!!

Unknown sa...

Bra tips såhär i gråvädret! Tycker också om att stryka. Helst gör jag det när jag är arg. Då får jag ut aggressiva känslor, gärna med lite umpfh musik. Sen är jag go' o gla' igen. ;)
Det är härligt att få pyssla om sig ibland.
Ska nog testa MK.
Må så gott!

Glamour-Psykologen sa...

Tanya - haha, nu fick jag upp en bild i huvudet när du står och stryker helt vilt, ursinnig, hihihi... Men det låter ju som ett väldigt produktivt sätt att få ur sig ilska! ;) Ja, testa MK, dom är jättebra! Kramar!!

LIFESTYLE and INTERIOR by Sessan sa...

Jag skulle önskat jag hade lite av den där stryk dillan, jag har nämligen ingen numera, mer än om jag absolut måste.
Min mamma gjorde inget annat än strök när jag var liten, hon gjorde exakt som du -strök även underkläder, vilket hon slutat med nu. Men hon stryker pappas jeans än....
Jag tror jag fick strykning i vrångstrupen när jag växte upp, hahaha

Du vad skönt det såg ut med hemma spa, jag hade ett mini idag själv. Peel & mask i ansiktet blev det, så skönt!!

Ha en fin kväll kära du

Glamour-Psykologen sa...

Sessan - haha, jag tycker att det låter härligt att inte bry sig! Gud, jag stryker min sambos jeans också... :)

Visst är det härligt att köra lite spa hemma ibland!! Kram!

Anonym sa...

Meh! Jag skrev ju en komentar till det här häromdan, men den verkar inte ha kommit fram? =(

Gullegumman, så glad jag är att de där hemtentatiderna är ÖVER! Särskilt nu när jag inte skulle ha dig att teama ihop mig med, det skulle aldrig gå, plan or no plan! Ångesten! Helt sjukt nu när man tänker efter, hur många timmar man satt, så mycket ångest man hade, hur många gånger per dag vi pratade! But we did it! =)

Puss fina du! //M

Glamour-Psykologen sa...

M - ja tänk, WE DID IT! :) Nu när man tittar bakåt känns det rätt amazing kan jag tycka ibland, fem år är ganska lång tid... Vi ska nog ge oss själva lite cred så här i efterhand ;) Minns du guldstjärnan vi fick på första kognitionstentan? Det var tider det, haha! ;)

Vad konstigt att din förra kommentar inte kom fram! :( Let med know om det händer igen.

Puss på dig, världens finaste vän (och mamma numera)! :)