fredag 7 mars 2014

Bad, rödvin och Plopp



Vem har sagt att rött vin måste kombineras med avancerade tilltugg...? My man is easy to please. Köp en Plopp så blir han mäkta glad. Servera den sen gärna på badkarskanten så upphöjs njutningen med hundra. Minst. 

Jag som älskar all sorts choklad har tidigare, konstigt nog kanske, inte varit överförtjust i kolafyllning. Plopp var inget som drog till sig mina blickar på godishyllan. Alldeles för... intetsägande för mig. Var är krispigheten, nötterna, nougaaaten liksom?? 

Men - man lär sig att uppskatta något som ens älskade tycker om. Så därför ser vår fredagskväll ut så här. Bad, rödvin och Plopp. Couldn´t ask for more.

5 kommentarer:

Bara anna sa...

Jag som älskar lakrits OCH choklad tycker om de där sorterna där de kombinerat ihop detta, MUMS.
Dricker varken alkohol eller kaffe....

Ha en skön helg!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har! Och vilken kvinna du är!
Fortsätta inspirera :)
Jag undrar lite kring ditt yrke. Vad är det mesta dina patienter trasslar in sig i och vad är problematiken? Hur kommer man ur det och vad är det människan befinner sig i mest?

Glamour-Psykologen sa...

Den där kombon med lakrits låter spännande, den måste jag testa! :) Jag dricker inte heller kaffe, har liksom aldrig vuxit i den drycken... Vill jag åt koffeinet tar jag en Red Bull, fy på mig. ;) Kramar!!

Glamour-Psykologen sa...

Anonym: Tack, vilka fina komplimanger! *rodnar* ;) VAd glad jag blir!

I mitt jobb stöter jag på i princip alla tänkbara (och ibland otänkbara) problem, finns ju lika många sorter som det finns människor ungefär. Men det är klart att det finns mycket som är återkommande - ångest och depressioner, aggressivitet eller destruktivt beteende där bakomliggande faktorer kan vara en separation, en konflikt, stress, taskig uppväxt, trauman, övergrepp osv. Nu målar jag med stora penseldrag, men där har du några väldigt vanliga huvudområden.

Sen jobbar jag mycket med förändringsprocesser, både med individer och grupper. Där kan det för individen handla om privata saker, som att byta livsstil, sexuell läggning, föräldrarollen etc. eller så är det jobbrelaterat såsom att utveckla sitt ledarskap, stresshantering, kommunikation, måluppfyllelse etc.

Hur man tar sig ur ett problem är olika, såklart, men två saker är grundläggande som jag ser det: att medvetandegöra och att hitta acceptans. Jag älskar Dr Phils ständigt återkommande fras: you can´t change what you don´t acknowledge. Det är så sant, för att kunna förändra något måste du vara medveten om problemet och hur du själv agerar i det, det är basen. Låter enkelt, men det är det inte alltid.

Med att hitta acceptans så menar jag att man måste inse och gilla läget att det är här jag befinner mig nu. Människor tenderar att lägga väldigt mycket kraft på att förneka nuet, försköna bilden, hitta syndabockar, ursäkter osv. Det är förlorad energi. Att hitta acceptans innebär inte att man "håller med" och lägger locket på, men man slutar slåss mot väderkvarnar och kanaliserar istället sin kraft mot något konstruktivt som gynnar en själv, som leder framåt mot en förändring. Hänger du med? :)

Väldigt kortfattat blir det här, men just dessa två faktorer tycker jag att jag ser som gemensamma för alla typer av förändringar och problem. Hoppas du känner att du i alla fall fick ett litet svar på din fråga! :)

Hur som helst är det ett privilegium att få vara med på en liten del av dessa människors livsresa, att se dom förändras, växa, finna sig själva lite mer än innan.

Kram på dig!

Anonym sa...

Har inte hittat ditt svar här tidigare men nu såg jag det! Det här himla intressant det här med psykologi och terapi! Hur man kan förändra beteenden och faktist få annorlunda resultat med relativt få hjälpmedel som såklart är jobbiga att göra. Enkla men inte nödvändigtvis lätta. Har du några tips på några böcker eller metoder som man kan använda sig utav? Jag känner själv att mina vänskapsrelationer kan bli relativt destruktiva. Med det menar jag att jag ger mer än får, hör av mig mer än vad den andra personen gör och får ingen respons ofta iform utav ett svar. Det brottas jag med. Har du några tips på vad kan det bero på och vad kan man göra annorlunda?(om du kan så maila gärna!)Har inte hittat ditt svar här tidigare men nu såg jag det! Det här himla intressant det här med psykologi och terapi! Hur man kan förändra beteenden och faktist få annorlunda resultat med relativt få hjälpmedel som såklart är jobbiga att göra. Enkla men inte nödvändigtvis lätta. Har du några tips på några böcker eller metoder som man kan använda sig utav? Jag känner själv att mina vänskapsrelationer kan bli relativt destruktiva. Med det menar jag att jag ger mer än får, hör av mig mer än vad den andra personen gör och får ingen respons ofta iform utav ett svar. Det brottas jag med. Har du några tips på vad kan det bero på och vad kan man göra annorlunda?(om du kan så maila gärna!)officiellamailen@gmail.com

Tack för din blogg du är en supervacker kvinna!!! Älskar inspirerande kvinnor :D Kramar

Tack för din blogg du är en supervacker kvinna!!! Älskar inspirerande kvinnor :D Kramar